Η Σταθεροποίηση, ο Έλεγχος, η Συγκέντρωση, η Ροή της Κίνησης, η Αναπνοή και η Ακρίβεια στην κίνηση είναι οι αρχές στις οποίες στηρίζεται η Μέθοδος για να δημιουργηθεί μυϊκή μνήμη και να αποκτήσει ο ασκούμενος πνευματική και φυσική ισορροπία, ευθυγραμμισμένη στάση σώματος, αντοχή, ενδυνάμωση, ελαστικότητα, μεγαλύτερη κινητικότητα, αυτογνωσία και σωματική νεότητα (όπως έλεγε ο Pilates «είμαστε τόσο νέοι, όσο νέα είναι η σπονδυλική μας στήλη»). Η μέθοδος αυτή απαιτεί έντονη σωματική προσπάθεια, αλλά και πνευματική συμμετοχή. Οσον αφορά τα αποτελέσματα, όπως είπε και ο εμπνευστής της μεθόδου «Σε 10 μαθήματα νιώθεις τη διαφορά, σε 20 τη βλέπεις και σε 30 έχεις ένα ολοκαίνουριο σώμα». Η μέθοδος Pilates είναι για όλους καθώς η μεγάλη γκάμα των ασκήσεων προσαρμόζεται κάθε φορά ανάλογα με τις ανάγκες του ασκούμενου ανάλογα με την ηλικία, το πόσο γυμνασμένος είναι, τα προβλήματα υγείας που μπορεί να έχει. Κάθε πρόγραμμα είναι μοναδικό, ενώ υπάρχουν διαφορετικά επίπεδα δυσκολίας. Όλες οι ασκήσεις Pilates πραγματοποιούνται είτε σε όργανα είτε χωρίς και βασίζονται σε 5 βασικές αρχές. Όσον αφορά τα όργανα δεν είναι τα συνηθισμένα που έχουμε δει στα γυμναστήρια. Διαθέτουν ειδικούς ιμάντες με αντίσταση αντισταθμιζόμενη με το βάρος του σώματος και τη δύναμη του κάθε ατόμου καθώς και βοηθού.